Szolgáltatások
Iskolaérettség vizsgálata
Komplex mozgásfejlesztés
Csoportos mozgásfejlesztés
TSMT
Iskolaelőkészítő
Pszichológus
Nyári táborok
TSMT
Iskolaelőkészítő
Csoportos mozgásfejlesztés
Iskolaérettség vizsgálata
Komplex mozgásfejlesztés
Pszichológus
Nyári táborok
TSMT-Tervezett Szenzomotoros Tréning
A terápia megkezdését vizsgálat előzi meg (LongiKid). A LongiKid© egy olyan neuro-szenzomotoros eljárás, amely alkalmas a gyermekek mozgásos és kognitív, figyelmi fejlődésprofiljának jellemzésére 3 hónapos kortól 11 éves korig, és mellyel azonosíthatóak az eltérően fejlődő funkciók és az idegrendszeri érési zavarok. Amennyiben a vizsgálat eredménye indokolja, egyéni TSMT torna javasolt.
A terápiában az ontogenetikus mozgásfejlődés állomásait követve strukturáljuk az idegrendszer hálózati kapcsolatait, az alkalmazott feladatok által normalizálódik az izomtónus, finomodik az egyes érzékelési csatornák ingerfelvétele és feldolgozása, javul a figyelem, az emlékezet, ügyesedik a mozgáskoordináció, javul a befogadó és kifejező nyelvi készség.
Kulcsingerként vannak jelen az egyensúlyi rendszerre ható passzív és aktív helyzetek, melyek direktben hatnak az egyensúlyi teljesítményre, indirekten az idegrendszer számos területét stimulálják. A terápia sajátossága az alkalmazott ingerek sorrendje, minősége, térbeli iránya és ismétlésszáma, az alkalmazott feladatok darabszáma (16-22). Az egyéni feladatsorokat (tréningeket) a szülő számára betanítjuk, amit a család a meghatározott szabályok szerint otthon gyakorol. A tréningek felépítettsége az edzéselmélet szabályait követve fokozatos, alkalmazkodik a gyermek egyéni teljesítményszintjéhez, fejlődési sajátosságaihoz.
A komplex ingeregyüttest tartalmazó prevenciós, korrekciós, habilitációs, rehabilitációs szemléletű terápiás folyamat a gyermeket holisztikus szemléletben, családjával egységben kezeli. A terápia komplexitását jelenti a feladatok gyógytorna-szemléletű alkalmazása és kognitív elemek beépítése. A feladatok végzése minden esetben verbális kíséréssel zajlik (mondókák, versek, számolás), melyben a gyermek aktuális képességei szerint vesz részt. A fejlesztett gyermekek havonta egy kontrollvizsgálaton vesznek részt; kéthavonta megújul a tréning. Az egyéni TSMT tipikus eszközei: pokróc, nagyméretű (95-105 cm) gimnasztikai labda, billenőlap, gördeszka, henger, forgószék.
Forrás: BHRG Alapítvány
Hogyan működik?
A TSMT torna folyamán az a célunk, hogy a fennmaradt csecsemőkori reflexek leépüljenek, ezáltal a gyermek mozgása tudatosan irányítottá váljon. Ne vegye el a figyelmét a folyamatos kompenzálás. Továbbá az egyensúlyi rendszer megfelelő működése, amit erős, irányított ingerek bevitelével érünk el. Ezáltal javul a gyermek mozgásának összerendezettsége, megszűnik a mozgásban addig tapasztalt bizonytalansága, és könnyebben veszi az akadályokat. Avagy a túlzott ingerkeresést felváltja a biztonságos játék. Továbbá javul a környezetből kapott ingerek feldolgozása, és a rá adott válaszok adekváttá válnak, ezzel segítve a gyermek mindennapjait.
Játékos, mozgásos feladatokkal segítjük elő az idegrendszere fejlődését. A gyermek ügyesedik a mozgásban, a viselkedési problémái javulnak, a kognitív funkciókkal együtt.
Ki tartja?
Kinek ajánlott?
Akinek:
- megkésett a beszédfejlődése,
- megkésett, vagy eltérő a mozgásfejlődése,
- szenzoros feldolgozási zavara van (zavarja a ruha, zavarják hangok, nehezen tud alkalmazkodnia a változásokhoz, darabos ételt nem eszik, nem nyúl a homokba…)
- nem szeret, nem tud rajzolni,
- mozgásában ügyetlen,
- súlyos beszédhibája van,
- iskola előtt áll,
- figyelemhiányos,
- viselkedészavarokkal küzd,
- evési zavara van,
- hiperaktivitás, vagy túlzott passzivitás esetén,
- eltérő izomtónus esetén,
- éretlen finommotorika esetén,
- egyensúlyi bizonytalanság esetén,
- kóros együttmozgások esetén,
- szem-kéz koordináció hiánya,
- beilleszkedési zavarai vannak.
.
Iskolaelőkészítő
A Sasfióka fejlesztőházban tartott iskolaelőkészítő foglalkozások, mind kognitív, mind mozgásos feladatokkal fejlsztik a gyermekek képességeit, a sikeres iskolai beválás érdekében. Minden gyermek esetében, egy 45 perces, ingyenes felmérés előzi meg a csoportba sorolást.
Az 5 fős csoportok szeptemberben indulnak, 60 perces egy alkalom.
Időpontok:
Kedd, szerda, csütörtök 17:00-18:00
Területek, amiket fejlesztünk a foglalkozások során:
- vizuális memóra,
- vizuális észlelés,
- figyelem fejlesztése
- memória fejlesztése, munkamemória fejlesztése
- magabiztos számfogalom kialakítása a 10-es számkörben
- matematikai alapfogalmakkal való ismerkedés
- finommotorika fejlesztése
- téri orientáció fejlesztése
- kudarc- és monotóniatűrés fejlesztése
- íráselemek gyakorlása
Hogyan működik?
A foglalkozásokat állapotfelmérés és részletes szülőkonzultáció előzi meg.
A foglalkozások csoportban (5 fő), a nagycsoportos korosztálynak szólnak.
Egy alkalom 60 perces.
Ki tartja?
Csoportos mozgásfejlesztés
A terápia, egy szenzoros eszközökkel berendezett teremben zajlik, 5-6 fős azonos korosztályú, és azonos tudásszintű gyerekekből áll. Az alkalmazott feladatok a konkrét műveleti időszak nagymozgásos feldolgozása, a figyelem jobb irányíthatósága, a szenzomotoros szinkronok, a praxis javulása, a testvázlat, a térbeli tájékozódás, a lateralitás, a dominancia beérése mellett a szerialitás, a ritmusérzék és a motoros kreativitás, az egyidejű többcsatornás figyelemfejlődését is elősegítik, s emellett az úgynevezett primitív/csecsemőkori reflexprofil integrációját is kialakítják. E készségek és képességek a sikeres iskolai beválás nélkülözhetetlen alapját képezik.
Hogyan működik?
A terápiát egyéni felmérés és szülői konzultáció előzi meg. A foglalkozás heti két alkalommal 45 perc, kedden és csütörtökön 16 órától.
Kinek ajánlott?
A csoportos mozgásfejlesztést olyan gyermekeknek ajánljuk, akikre az alábbi tünetek közül egy, vagy több jellemző:
- Beszédfejlődés zavara, vagy akadályozottsága
- Mozgásfejlődési bizonytalanságok, elakadások, ügyetlen mozgáskivitelezés
- Figyelmetlenség, koncentráció problémája az alábbi területeke:
- Rövidtávú memória, rövidtávú munkamemória
- Egyidejű többcsatornás figyelem
- Feladatok sorrendjének megjegyzése
- Önálló munkavégzés
- Tanulás alapú zavarok, tanulási veszélyeztetettség (diszkalkúlia, diszlexia, diszgráfia)
- Téri tájékozódás nehezítettsége
- Jobb-bal oldal megkülönböztetés bizonytalansága
- Szinkronfunkciók gyengesége
- Viselkedésbeli problémák:
- Szorongás, önbizalomhiány
- Kontrollfunkciók gyengesége, enyhe hiperaktivitás
- Társas helyzetek elfogadása, társakkal együttműködés
- Szenzoros feldolgozási zavarok
Ki tartja?
Iskolaérettség komplex vizsgálata
A vizsgálat során feltérképezzük az iskolai tanuláshoz szükséges alapkészségek állapotát (pl. téri orientáció, testséma, vizuális és auditív észlelés, differenciálás, szeriális készség, emlékezeti funkciók, figyelmi funkciók, vizuomotoros koordináció stb.), és javaslatot teszünk a fejlesztendő területekre. Felmérésre kerülnek továbbá a szociális készségek, motiváltság, feladattudat, mozgásfejlettség és grafomotoros készségek is. A vizsgálati eredményekről, fejlesztési lehetőségekről és tennivalókról részletes szóbeli tájékoztatást adunk, külön kérésre a felmérésről írásos véleményt is készítünk.
Hogyan működik?
Az iskolaérettség komlpex vizsgálata kb. 90 percet vesz igénybe.
Ki tartja?
Kinek ajánlott?
Iskolakezdés előtt álló nagycsoportos óvodásoknak.
Komplex mozgásfejlesztés
A Komplex Mozgásterápiás fejlesztés a tanulási nehézségek megelőzésére és oldására szolgál. Neuropedagógiai szemléletű, mozgáson alapuló fejlesztőeljárás, melyet Kulcsár Mihályné neuropedagógus dolgozott ki saját pedagógiai tapasztalata, valamint C. H. Delacato elmélete alapján. Alapelve, hogy a mozgásfejlődés szoros kapcsolatban áll az idegrendszer fejlődésével, s ha a mozgásfejlődés valamely szakasza kimarad, vagy nem megfelelően zajlik, az megmutatkozik az idegrendszer összerendezetlen működésében, s megnőhet a tanulási nehézségek, magatartási problémák esélye is. A mozgásfejlesztő program a neurológiai szerveződés hiányait, eltéréseit igyekszik korrigálni, mozgásos gyakorlatokkal segítve az idegrendszer érését. A fejlesztés során nő a gyermek önbizalma, kitartása, kis- és nagymozgásaik összerendezettebbé válnak, javulhat egyensúlyérzékük, finommozgásuk, mozgáskoordinációjuk. A gyakorlatok hozzájárulnak a kognitív funkciók fejlődéséhez, valamint hatással vannak a viselkedésszabályozásra is. Az iskolai nehézségekkel való megbirkózás könnyebbé válik.
Mely területeken segíthet?
- Tanulási nehézségek (olvasással, írással, számolással kapcsolatos nehézségek) esetén
- Figyelmi és koncentrációs nehézségek csökkentésében
- Beilleszkedési nehézségek enyhítésében
- Mozgáskoordinációs nehézségek esetén, finommotorika fejlesztésében, mozgásügyesítésben
- Térérzékelés zavara, téri tájékozódás nehézsége, bizonytalan kézdominancia esetén
- beszédhibák korrekciójában
Hogyan működik?
A Komplex mozgásterápiás fejlesztés folyamata
- Első találkozás: részletes anamnézisfelvétel és egyéni állapotfelmérés történik. Az alkalom szülőkonzultációval zárul, időtartama általában 90-120 perc
- Második alkalom: a felmérésre alapozva egy egyénre szabott mozgásos fejlesztőprogramot állítunk össze, ezt meg is tanítjuk, és írásban is (email) elküldjük a szülők részére. A fejlesztőprogramot ajánlatos heti 4-5 napon át, naponta otthon végezni, a rendszeresség elengedhetetlenül fontos a hatékonyság szempontjából. A fejlesztő feladatok az egyszerűbbtől a bonyolultabb felé haladva egymásra épülnek, ezáltal az érésben elmaradt területek lehetőséget kapnak a hiányok pótlására. A gyakorlatsor elvégzése alkalmanként mintegy 10-15 percet vesz igénybe.
- Kontroll alkalmak: havonta egyszer kontrollvizsgálatra kerül sor, melynek keretében megfigyeljük a fejlődést, és ennek függvényében kap a gyermek új gyakorlatsort, melyet szintén megtanítunk és emailben is elküldünk.
Kinek ajánlott?
Átlagosan 5 éves kortól ajánlott.
Ki tartja?
Pszichológus
A pszichológiai tanácsadás során a pszichológus és az őt felkereső személy közösen találnak megoldást az aktuális nehézségekre. Ehhez a segítséget kérő biztonságos közegben beszélhet elakadásairól, problémáiról, és a szakember visszajelzései által jobban megértheti önmagát, a jelenlévő problémát, és környezete reakcióit is. Nem pszichoterápiás tevékenység, tehát klinikai kompetenciát nem igénylő problémakör megoldásában tud segítséget nyújtani.
Egyéni konzultáció felnőtteknek:
Önismeretben, élethelyzeti vagy életvezetési elakadásokban és nehézségek megoldásában nyújt segítséget. Az első találkozás során a probléma felmérését követően egyénre szabottan kerül meghatározásra a megfelelő pszichológiai intervenció, ezzel együtt a szükséges további alkalmak száma és gyakorisága is.
Gyermek- és szülőkonzultáció:
Egy gyermek életében is adódhat olyan időszak, amikor lelki egyensúlya felborul, és a család hathatós közbelépése sem elegendő a probléma mielőbbi megoldásához. A gyermek- és/vagy szülőkonzultáció célja a probléma feltárását követően a klinikai figyelmet nem igénylő elakadások feloldása a szülőkkel való szoros együttműködésben. A konzultációs alkalmak száma és gyakorisága az egyéni problémakör függvénye.
Ki tartja?
Kinek ajánlott?
Érdemes pszichológushoz fordulnia, ha
● aktuálisan vagy hosszabb távon olyan problémával néz szembe, amelyet önerőből nem tud hatékonyan megoldani
● változtatni, fejlődni szeretne, de nem biztos abban, hogyan fogjon ehhez hozzá, vagy elakadt benne
● akadályoztatva érzi magát abban, hogy kiegyensúlyozott, örömteli életet éljen
● a környezetében jelenlévő személyek (családtagok, barátok, munkatársak, pedagógusok, stb.) adott problematika kapcsán javasolják szakember felkeresését.
Nyári táborok
Nyári táborainkat úgy építettük fel, hogy a gyerekeknek minden nap legyen részük mozgásfejlesztésben, játékos kognitív fejlesztésben, kézműveskedésben, mese, dráma foglalkozásban, mellette sok-sok játékban, kincskeresésben, vizipisztoly csatában! Szakembereinkkel kis csoportos bontásban vesznek részt a különböző foglalkozásokon a táborozók. Korosztályuknak megfelelő és egyénre szabott diffetenciálással foglalkozunk velük. Óvodai rend szerint, négyszeri étkezéssel várjuk, 8-16 óráig a gyerekeket. Nyári táborainkba is várjuk szeretettel a 3-7 éves óvodásokat!
Idei nyári táborunk időpontja: 2024.07.15-19.
Kinek ajánlott?
3-7 éves óvodás gyerkekenek, akik szülei szeretnék egy élményekkel teli és mégis fejlesztő táborban biztonságban tudni gyermeküket a nyári napokon.
Ki tartja?